torsdag 23 oktober 2008

Täby - Arlanda

De miljökrav som ställs på Arlanda gör att ett mycket stort antal åtgärder måste vidtas för att området ska hamna under det bindande tak för utsläpp av kväveoxider och koldioxid som ska gälla från 2011. Om denna frågeställning handlade ett förstärkt kommunsamråd om Arlandatrafiken som SL höll i dag ute på Arlanda. I första hand måste biltrafiken minskas.

Vi går i snabb takt mot en utveckling där de taxibilar som trafikerar Arlanda övergår till annat än oljebaserade drivmedel. Allt fler bussar som trafikerar området drivs också med alternativa lösningar. Men den stora delen privatbilar är ett problem. En lösning som diskuteras är att införa biltullar på Arlanda.

Det pågår utredningar om att öka tillgängligheten genom förändringar av den spårbundna trafiken i axeln Stockholm - Uppsala. Där finns det sannolikt goda möjligheter att öka andelen åkande med kollektivtrafik till och från Arlanda. Även om det inte är helt enkelt eftersom förändringar av pendelstågstrafiken kan göra Märsta mindre attraktivt när det gäller tillgänglighet. Spårtrafiken är otroligt komplex. Men rimligen måste vi finna vägar att lösa helheten även om en och annan får sina rutiner störda.

Var kommer då Täby in i denna diskussion? Vi har en enda snabb förbindelse mellan Täby – och Arlanda per dag. Det tar 46 minuter och det är tveksamt att kalla den snabb. Samtidigt åker 100 000 personer varje år från Täby till Arlanda tur och retur. Andelen kollektivtrafikresande Täbybor till Arlanda är försumbar av lätt insedda skäl. Vi har helt enkelt, i princip, ingen fungerande kollektivtrafik att nyttja. Vi åker därför bil eller taxi. Med ett så stort underlag för resande borde det finnas möjligheter att hitta en fungerande kollektivtrafik från Täby till Arlanda.

Försök har gjorts tidigare. Dessa har misslyckats för att satsningen inte var helhjärtad. Jag tror att kvaliteten i transporten måste säkras genom regelbunden trafik minst en gång i halvtimmen.

Inga kommentarer: