torsdag 23 oktober 2008

Angrepp i Täby Danderyds Tidning

Magnus Hedberg och Gunilla Lindberg båda (s) angriper mig i en insändare i Täby Danderyds Tidning 23/10 en text jag skrivit. Mitt svar är följande:

De båda angriper en text jag skrivit i mitt Nyhetsbrev nr 32 2008 om den då nyss utnämnda amerikanska vicepresidentkandidaten Sarah Palin. Precis som de skriver i sin insändare tycker jag att Sarah Palin är en spännande och slagkraftig politiker med utstrålning.

Men jag skrev samtidigt att det inte går att jämföra amerikansk och svensk politik rakt av. Därtill är kulturskillnaderna alltför stora. I amerikansk politik har, inom både Demokraterna och Republikanerna, exempelvis familjepolitik, religion och abortfrågan en helt annan roll och dimension. Frågeställningar vi inte känner igen här hemma i Sverige eller Täby.

Insändarskribenterna utelämnade också vad jag skrev om skattepolitik och frihandel. Det är inom dessa två områden som det amerikanska valet mest påverkar oss här i Sverige. Jag är bekymrad över att demokraternas kandidat Barak Obama förordar protektionism, det vill säga starka begränsningar i handeln mellan USA och andra länder för att skydda den inhemska produktionen. Under sin tid som senator har han endast röstat för frihandelsavtal med ett annat land, Oman, trots många möjligheter. Glöm inte att starka protektionistiska krafter fördjupade och förlängde depressionen under 30-talet i USA.

Sverige är kanske väldens mest exportberoende land. Vi kommer att förlora på en president som vill begränsa importen från andra länder, i synnerhet under en lågkonjunktur. John McCain är däremot en frihandelsvän vilket han också bevisat då han konsekvent röstar för olika frihandelsavtal, exempelvis med Kandada, Mexiko, Colombia, Chile, Peru och så vidare.

Slutligen finns givetvis en höger-vänsterdimension utöver frihandelsfrågan även i amerikansk politik. Med Barak Obama som president kommer skatterna att höjas. Precis som skulle det bli med socialdemokraterna. De har redan lovat höja skatterna med 70 miljarder vid en eventuell valseger. De största förlorarna på socialdemokratisk politik är vi som bor i Täby.

Inga kommentarer: