Antalet
elever som uppnår målen i alla ämnen har från 2007 ökat från 80,2 procent till
92,4 och antalet med behörighet till gymnasieskolan har ökat från 93,6 till 97,6
under samma tid.
När
det ständigt rapporteras om hur resultaten på nationell nivå stadigt går åt fel
håll är den positiva utvecklingen i Täby faktiskt än mer imponerande. En viktig
sak som skiljer Täby från de flesta kommuner i vårt land är den omfattande
konkurrensen mellan fristående och kommunala skolor. Som jag konstaterat flera
gånger tidigare finns det forskning som visar att resultaten förbättra ju fler
friskolor det finns, i både de fristående och kommunala skolorna. Dessutom har
vi under lång tid haft ett långtgående delegerat ansvar till varje rektor att
genomföra de övergripande beslut som kommunen tagit. Att dessa två faktorer,
konkurrens och delegerat ansvar, varit framgångsrika har även Skolinspektionen
konstaterat för Täbys vidkommande.
Friskolereformen
behöver utvecklas och inte rullas tillbaka som vänsterpartierna anser.
Valfriheten måste få omfattade fler elever och föräldrar runt om i Sverige. Det
är trots allt bara 13,3 procent av alla elever i grundskolan som går i en
friskola. I Täby är fördelningen 63 procent i kommunala skolor och 37 procent i
fristående. När framför allt Vänsterpartiet och Socialdemokraterna försöker
skuldbelägga friskolereformen och fristående skolor för att vara orsaken till att
undervisningssystemet inte presterar bättre strider det mot uppenbar fakta. Det
är av ideologiska skäl vänsterpartierna driver denna fråga.
Det
som är viktigt är att både kommunerna och staten i form av Skolverk och
Skolinspektion ägnar större kraft och energi åt att följa upp kvalitetsfrågor.
I det avseendet finns det uppenbart mer att göra.
Under
många år har vi i Täby satsat på skolan och år efter år ligger vi i den
absoluta toppen när det gäller lärarlöner. Att det går så bra i våra skolor
beror naturligtvis i grund och botten på att vi har engagerade lärare och
skolledare. Men jag vill också understryka att vi moderater under de senaste
sju åren haft två skolpolitiker med djupa insikter i hur skolsystemet i Täby kommun
ska utvecklas för att förbättra kvaliteten, Sofia Paulsson och Johan Algernon.