onsdag 17 december 2008

Löften om resurser till polisen i statsministers jultal

Utöver tidigare löften från justitieminister Beatrice Ask om mer resurser till polisen 2010 har nu också statsminister Fredrik Reinfeldt lovats satsningar med betoning på 2010 i sitt traditionella jultal. Det viktigaste löftet är att de 20 000 poliserna i Sverige ska vara på plats. Av de tillkommande kommer Stockholm, som jag skrivit i ett tidigare inlägg, få ett tillskott med 530 nya polisen netto de kommande två åren. I statsministerns löfte ingår rimligen resurser för att finansiera lönerna för dessa. Även resurser för satsningar på att bekämpa den grova brottslingen kommer att ingå i trygghetspaketet 2010. Ett flertal polismyndigheter med betoning på storstadsområdena dras med kraftiga underskott och jag känner mig nu lugn beträffande möjligheterna att få rätsida på dessa senast 2010.

Jag tycker att Fredrik Reinfeldt i sitt jultal gjorde en riktig prioritering när han ägnade en stor del av sitt tal åt människors oro och rädsla kring att utsättas för brott. Det pågår i Sverige just nu en inbrottsvåg i bostäder och denna typ av brottslighet har en försvinnande lite uppklarningsprocent. För många är det självklart en chockartad upplevelse att få sitt hem skövlat av inbrottstjuvar. Jag hoppas att satsningen på fler poliser ska resultera i att tjuvar som gör inbrott i bostäder får det mer besvärligt.

Läs mer om Fredrik Reinfeldts tal i SvD, DN, AB, Lena Mellin

Inga kommentarer: