Jag fick idag äran att inviga den nya bron över järnvägsbanan som förbinder Näsbyparks centrum med södra Näsbypark. För några år sedan framkom att den gamla bron som invigdes i slutet av 50-talet inte längre var säker att använda. En utredning tillsattes för att utröna vad det skulle kosta att ersätta den gamla med en ny, hur många som utnyttjar bron, vilken status det gamla betongfundamentet hade och så vidare. Intresset bland de boende i Näsbypark var stor för frågan och diskussionen gick hög. Inte minst den kristdemokratiske fullmäktigeledamoten Rolf Åbjörnsson engagerade sig hårt i denna fråga.
När all fakta fanns på bordet tog emellertid moderaterna före sommaren beslut om att ersätta den gamla bron med en ny. På utsatt tid kunde den idag invigas och uppslutningen bland Näsbyparksborna var imponerande. Det blev fullt på bron efter det att saxen hade gjort sitt med de blågula invigningsbanden. Det serverades glögg och pepparkakor.
Historiskt var det så att ändstationen för järnvägsbanan fram till 1935 var Lahäll. Under åren 1936 och 1937 förlängdes banan till Näsbypark. Arbetet utfördes för hand, inga maskinen fick användas. Den 22 maj 1937 öppnade järnvägen på sträckan Näsbypark till Engelbrektsplan. Med facit i hand är det ju synd att den gamla sträckningen inte fick vara kvar. Ungefär 20 år senare, 1956, fastställdes en stadsplan för Näsbyparks centrum kallad "Stad i park". Täby kommuns dåvarande starke man Gustav Berg sålde marken för Täby köpings räkning för 1,5 mkr. Byggbolaget Samuelsson & Bonnier utförde byggarbetena under åren 1956 till 1962. I centrumprojektet - Stad i park- ingick det att bygga en bro över järnvägen. Den bro som nu är ersatt med en ny.
Den nya bron har byggt av NCC och den är byggd av stålbalkar. Det befintliga gamla brofundamentet har använt för upplag av den nya bron. Bron är 13 meter lång, 2,9 meter bred och väger 12,5 ton.
måndag 15 december 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar