onsdag 19 november 2008

Bra med tävlingar i skolan

En arbetsgrupp inom moderaternas under ledning av riksdagsledamoten Mats Gerdau föreslår att det införs nationella tävlingar i rättstavning för skoleleverna, ungefär som amerikanska Spelling Bee (det finns en kul film om detta fenomen som jag gärna rekommenderar). Både SvD och Aftonlandet skriver om förslagen från arbetsgruppen som också innehåller idéer om en kommission för att stimulera talanger och ge bonus till duktiga lärare.

Jag tycker att idéer är utmärkta. Alla vet att tävlingar av olika slag uppskattas av eleverna, inte minst har Vi i femman varit ett framgåmgsrikt exempel under årens lopp. Det stimulerar till extra tid över läxböckerna och kan skapa intresse för teoretiska ämnen som kanske inte alltid är de mest populräa bland eleverna. I Sverige har vi en tradition att det går bra att vara framgångsrik i idrott men inte i skolan, inte på ett mätbart sätt i vart fall. Den socialdemokratiska flumskolan har under decennier förstört alla incitament till sådant. Tävlingar och stimulans av talanger är utmärkta komplement till betyg i skolan.

Likaså är ett bonussystem riktat till lärarna ett viktigt och angeläget förslag. Självklart ska duktiga lärare premieras. Många arbetsplatser ger bonus för extra ordinära insatser. En sådan utveckling inom skolan ska givetvis inte sammanblandas med bonushysterin inom finanssektorn.

1 kommentar:

Jacob sa...

Jag tycker det är bra att fler riksdagspartier ger sig in i skoldebatten. Det blir aldrig bra när bara ett parti ska styra och ställa.

Med det sagt vill jag bara göra dig uppmärksam på att tävlingen Vi i Femman inte på något sätt motsvarar de mål som eleverna ska ha uppnått i slutet av just femman. Som lärare med elever i mellanstadienivå tycker jag så klart att det är kul med Vi i Femman men det skulle aldrig falla mig in att styra min undervisning efter den kunskapssynen.

Det är fullt möjligt att det går att skapa fler tävlingar senare i grundskolan men då borde ni i Moderaterna lära av Vi i Femmans misstag och göra tävlingar som är bättre. Se hellre till Nationellt Centrum för Matematikundervisning (ncm.gu.se) och deras Mattekängurun. DET är en bra tävling som bygger på kursplanens målbild.

MVH
Jacob