Nu börjar planerna för byggandet av Förbifart Stockholm ta form. Vid ett möte i dag kommunstyrelseordförande på KSL (Kommunförbundet Stockholms län) presenterade Vägverket hur långt planeringen har kommit. I regeringens infrastrukturproposition finns Förbifarten med, men det saknas fortfarande tillåtelsetillstånd från regeringens sida för att definitivt trycka på knappen. Planeringen fortskrider dock med hög fart.
Förbifart Stockholm kommer att bli 20,7 kilometer lång varav 16,0 kilometer är förlagd till tunnel. Vägen kommer att få tre filer i vardera riktningen. Det blir inte billigt. Kostnaden beräknas till 25 miljarder kronor. Enligt Vägverkets beräkningar ökar inte Förbifarten utsläppen, det blir dock något mer trafik men kortare köer.
Täby kommun är liksom alla andra kommuner i länet angelägen om att detta projekt genomförs med högsta möjliga fart. Stockholmsregionens utveckling är starkt kopplad till möjligheten att passera vår region utan att tvingas köra genom de centrala delarna. Om allt går på räls kan första spadtaget tas 2010. Den kommun som berörs mest, Ekerö, måste dock involveras i arbetsprocessen och få gehör för sina synpunkter kring exempelvis transport av skacktmassor. Ekerö är ju den kommun som berörs allra mest av byggandet av Förbifarten som dessutom beräknas ta cirka 8 år att färdigställa.
tisdag 14 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar