I Malmö har folkpartiet anmält beslutet att ge eleverna möjlighet att betygsätta lärarna till Skolinspektionen. Malmö har på försök infört betygsättning nu i höst och planerar att ge alla elever denna möjlighet nästa år. Även utbildningsminister Jan Björklund och Lärarförbundet har regerat och är mycket negativa mot beslutet. Nu är det inte helt ovanligt att folkpartiet och lärarfacken agerar tillsammans.
Är det fel att elever får möjlighet att betygsätta lärarna? Jag tror att detta är ett bra vertyg bland många för att öka kvaliteten skolan. Barn- och grundskolenämnden i Täby har beslutat att införa ett system för betygssättning av lärarna från höstterminen 2009 från årskurs 6. Folkpartiet i Täby reserverade sig mot beslutet till förmån för ett förslag om att utvärdera hela lärarprocessen. De vill alltså ge eleverna möjlighet att utvärdera lärarna men utvidga utvärdingen till att gälla hela skolan. Här finns således olika uppfattningar inom folkpartiet.
Är betygssättning av lärare något unikt? Nej, sedan två år utvärderas lärarna på Åva gymnasium i Täby. Efter varje kurs får eleverna möjlighet att via ett webbaserat system svara på ett antal frågor om hur de tycker att utbildningen fungerat. En del frågor handlar exemplvis om läraren varit påläst, kommit i tid och så vidare. Detta system fungerar väl. Uppgifterna får självklart bara användas internt på skolan av skolledningen.
Jag pratade i dag med min gode vän Kjell-Håkon Dahl, lärare i historia och samhällskunskap på Elvebakkens gymnasium i Oslo. Efter försök på sex skolor under våren med betygssättning av lärare genoms detta nu i höst på alla gymnasieskolor i Oslo. Försöksverksamheten har varit framgångsrik. När min fru under fyra år studerade i USA fick alla elever betygssätta lärarna två gånger per termin.
Varför beygssättning av lärare ur ett liberalt perspektiv skulle vara något negativt är svårt att förstå. Meningen är ju att skapa bättre kvalitet i undervisningen genom ett bredare underlag för utvärderng.
fredag 17 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar