Vid gårdagens möte med de sex kommunerna i nordöstra Stockholm kom vi överens om det är mycket viktigt att prioritera fortsatt bostadsutbyggnad. Vi var också överens om att den nya regionala utvecklinsplanen som ny utarbetas ligger i linje med den visoon vi gemensamt tog 2005 i respektive fullmäktigeförsamling. För Täbys del innebär den att vi ska skapa förutsättningar att utveckla kommunen till 80 000 invånare från dagens 62 000 samt öka antalet arbetsplatser med 20 000. Vi ska också få tillstånd mer spårbunden kollektivtrafik, Roslagspilen någon gång efter 2020.
På mötet var alla också överens, inklusive expertis från KTH och regionsplanekontoret, om att vi i handling måste visa att vi verkligen har ett stort intresse i ny spårbunden kollektivtrafik genom att bygga bostäder och arbetsplatser. Om vi inte planerar och startar byggprocesser kommer det att blir mycket svårt för att inte säga omöjligt att få staten att satsa 10-12 miljarder på Roslagspilen, eller möjligen något annat alternativ. Här är det viktigt att slå fast att Roslagsbanan under överskådligt tid kommer att vara vårt mest angelägna utvecklingsprojekt när det gäller spårbunden kollektivtrafik. Beslut om dubbelspår är i allt väsentligt redan tagna.
När det gäller statens prioriteringar måste man förstå att konkurrensen om infrastrukturmedel är stenhård. Alla olika delar av Stockholmsregionen och övriga Sverige slåss för sina projket. Ska vi vara en vinnare i denna tävlan om resurser måste vi visa enighet och vara bra på att sälja in hur angeläget vår projekt är till alla andra.
Är nordostkommunernas vision för omfattande? Detta är en frågeställning som ofta förekommer i Täby. Svaret måste bli nej. Även om vi lyckas iscensätta och förverkliga vår vision fram till 2030 kommer vår del av regionen ändå att bli mindre än i dag. Övriga Stockholmsregionen har en ännu högre utvecklingstakt under perioden. Denna sanning illustrerar hur viktigt det är att inte börja svaja i arbetet som del partier i Täby har en tendens till. Att vackla om utvecklingen är samma sak som attt stänga dörren till mer spårbundet kollektivtrafik oavsett om det handlar om pendeltåg eller tunnelbana.
Mötet kom också fram till att vi ska ge banverket i uppdrag att utreda mer exakt hur en framtida Roslagspil ska gå. Klart är redan att utgångspunkten är Stockholm via Täby Centrum och Arninge till Norrtälje (i en senare etapp). Fråga handlar om hur dragningen ska göras från Arninge till Norrtälje. Under nästa år kommer en mer konkret handlingsplan för hur visionen ska utvecklas tas fram inom Nordost-samarbetet.
onsdag 12 november 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar