måndag 24 november 2008

Budgetfullmäktige startar kl. 15.00

Sitter och funderar på mitt inledningstal när budget- och verksamhetsplanen ska diskuteras i fullmäktige med start klockan 15.00 i eftermiddag på Täby Park Hotell i konferenslokalen New York. För säkerhets skull fortsätter vi med ytterligare en dags förhandlingar i morgon. Det har visat sig att denna pratglada församling inte kan komma till beslut om budget- och verksamhetsplan under en kväll utan det krävs två. Vi skulle tagit alla exploateringsbeslut kring Täby Centrum med det är som jag skrivit tidigare uppskjutet i två månader. Därför blir rimligen tidsåtgången för detta tvådagarsmöte något kortare.

Jag kommer i min inledning att ta upp Täby kommuns stabila ekonomiska läge tack vare en moderat majoritet som inte i onödan drar på skattebetalarna nya utgifter. Vi ska i dessa tiden vara glada över att vi har en förhålladevis liten kommunal kostym. Jag kommer också att berätta om att vi premanentar klotterjouren som visat sig framgångsrik och att vi satsar på kvaliteten inom förskolan, skolan och äldreomsorgen. Även den omfattande satsningen på nya idrottshallar och en ny ridskoleverksamhet kommer att beröras.

Jag kommer att ta upp folkpartiet nonchalans gentemot väljarna. Partiets budgetförslag är inte möjligt att rösta på eftersom det inte berett i kommunstyrelsen. Först i samband med att handlingarna skull skickas ut till ledamöterna i fullmäktige dök det upp. Alldeles för sent.

Inga kommentarer: