Debatten slutade först efter 23.00 i gårkväll. Utöver sjukvården hann vi med såväl miljö- som integrationsfrågorna. Idag finns endast avsnittet om en ansvarsfull ekonomisk politik - en politik för jobb, kunskap och välfärd på agendan. Detta är också det viktigaste och mest intressanta på arbetsstämman. I propositionen återfinns såväl ekonomi, arbetsmarknad och utbildning. För egen del saknade jag ett resonemang om skatteutjämningen och därför skrev jag och Gunnar Oom en text som vi presenterade när propositionen behandlades på inom ramen för utskottarbetet.
Vi föreslog följande text med vidhäftat yrkande:
"Skatteutjämningsystemet måste förändras
Det är självklart att en utjämning behöver ske mellan landets kommuner för att garantera kvaliteten i de offentliga välfärdstjänsterna, men detta borde vara ett statligt ansvar . Skatteutjämningen utgörs till nästan 95 % av en omfördelning av statsbidragen kommunerna emellan för att utjämna skillnader i skattekraft och strukturella kostnader. Denna princip finns det inget riksdagsparti som idag ifrågasätter.
Utjämningssystemet omfattar idag cirka 48 miljarder kronor och av dessa står staten för drygt 45. Men 13 kommuner tvingas betala de övriga vilket inte är nödvändigt för att systemet ska fungera och skapar dessutom en rad negativa konsekvenser. Den viktigaste invändningen mot dagens system är att det är tillväxtfientligt och leder till en rad olika såväl oönskade som oväntade konsekvenser.
Vid ekonomisk tillväxt i till exempel Örkelljunga slår dagens system på så sätt att kommunen måste lämna ifrån sig mer i utjämningsskatt än vad man får in i skatteintäkter. Att förbättra näringsklimatet är den sämsta affär denna kommun kan ägna sig åt. Det vill säga, systemet ger orimliga konsekvenser.
Malmö stad får genom utjämningssystemet cirka 3,1 miljarder årligen. Under senare år har Malmö kunnat lägga undan drygt en miljard. Dessa medel ska nu användas för att köra budgeten för 2010 med underskott. Uppenbart har utjämningssystemet varit alltför generöst. Om Malmö stad kan sätta in stora belopp på bankboken har man fått för mycket bidrag. Vilket också talar för att den kommunala finansieringen i skatteutjämningssystemet med lätthet skulle kunna tas bort samtidigt som staten inte belastas med ökade utgifter.
En annan intressant aspekt på utjämningssystemet är att Stockholms läns landstingen är det enda landsting som betalar till systemet. Detta samtidigt som Stockholms läns landsting har i särklass högst landstingsskatt i landet.
Ur ett demokratiskt perspektiv är också denna beskattningsform sämsta tänkbara. Den saknar transparens och är ett ogenomträngligt lapptäcke som vare sig förstås av medborgarna eller de flesta politiker.
Nu pågår en översyn av skatteutjämningssystemet, vilket framtvingats ett antal gånger tidigare. Trots alla dessa utredningar är en ny inte lösningen på problemet. Lösningen är att staten tar ansvaret fullt ut för utjämningen mellan kommunerna.
Yrkande
Staten ska på sikt fullt ur finansiera utjämningen mellan kommunerna."
Vi fick gehör för vår ståndpunkt och efter att styckena som exemplifierar hur felaktigt systemet slår ställde sig utskottet bakom vår text. Detta är en fantastisk framgång för Täby, Danderyd och övriga kommuner som dräneras på stora belopp varje år.
Vi fick också igen tydligare skrivningar när det gäller värnskattens avskaffande.
Vi får se hur det slutligen blir när besluten är fattande om några timmar.
lördag 29 augusti 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar