I kvällens TV-duell mellan statsminister Fredrik Reinfeldt och oppositionsledare Mona Sahlin avgick en förstnämnda med segern. Statsministern underströk gång på gång allvaret i den finansiella krisen och uppmanade till försiktighet för att inte undergräva statens finanser och skapa långsiktiga problem. Mona Sahlin förslog kraftiga utgiftsökningar som svar på varje fråga från den utmärkte programledaren KG Bergström. När debattörerna kom in på hur krisen om fordonsindustrin visades skillnaderna som tydligast. Mona Sahlin vill oavsett kostnader och ägarförhållande satsa ett okänt antal skattemiljarder på att sanera det skuldberg som den amerikanska ägaren skapat. Regeringen visar i detta avseende ledarskap och avstår från populistiska löften och satsar istället på omställning, utbildning och utveckling av ny teknik för att hjälpa de utsatta bilarbetarna.
Även i klimatfrågan och kärnkraften var Fredrik Reinfeldt en tydlig vinnare även om debatten kring klimatfrågan gärna blir lite obegriplig med ett otal förkortningar hit och dit.
Något förvånande var statsministern mer otydlig än finansministern när det gäller frågan om ökade statsbidrag till kommunerna. Under de senaste veckorna har finansminister Borg öppnat för ökade bidrag till kommunerna 2010 med argumentationen att ökade bidrag är ett billigt sätt att undvika en än mer ökande arbetslöshet. I debatten avfärdade emellertid Fredrik Reinfeldt kommunförbundets propåer med att det är en intresseorganisation bland andra. Och så är det. Men signalerna från regeringen i detta avseende ändras fram och tillbaka vilket inte är bra. Jag delar dock i grunden statsministerns uttalande om att det kommunala självstyret givetvis måste gälla även i ekonomiskt svåra tider.
En försvårande omständighet för Täby är att det kommunala självstyret har pådyvlats kraftiga inskränkningar av riksdagen när det gäller skatteutjämningen. Enligt grundlagen får en kommun ta ut skatt för att skapa verksamhet och service för de egna medborgarna. Nu tvingas vi ta ut skatt och skicka pengarna till andra kommuner. Förra året tvingades vi avstå från 16 procent av våra skatteintäkter netto vilket motsvarar 440 mkr. Jag tycker att det är besvärligt att hänvisa till det kommunala självstyret när det i själva verket är satt ur spel av tidigare regeringsunderlag och den nuvarande regeringen har inte gjort något för att ändra tidigare beslut i detta avseende.
Läs mer AB, DN, SvD
tisdag 17 mars 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Leif,
Du har blivit förd bakom ljuset avseende Hägerneholm.
Anläggningen besiktigades av oberoende besiktningsman u a 2002.
Nya ridhuset byggdes 1995 med en beräknad livstid på minst 30 år, Nya bottnar ,belysning samt domartorn har byggts. Gröna stallet renoverades 2006-7 för över 3 miljoner i strid mot tifigare beslut. Det röda stallet fick helt nytt tak för 9 år sedan, inredningen har förnyats, kommunalt vatten har dragits in och insrivningsdel med toaletter har byggts. 2 helt moderna utebanor med ny belysning 2002 och fina A-staket,Nya A-staket runt alla hagar för ca 400 000 2002. Personalbostaden har helrenoverats 2006-7 för över 800 000. Kontoret har renoverats, målats och upprustats för lägerverksamhet. Omfattande markarbete med dränering har utförts. Gamla ridhuset målades och renoverades 2002. Detta trots att det hyrdes i befintligt skick och att hyresgästen ahr fullt ansvar för inre underhåll. TFAB har investerat ca 10 milj vara de sista 7 åren utan hyreshöjning.
Hyesgästen ahr varit likvidationspliktig till 2006 då de fick låna det gröna stallet i 9 månader utan hyra. De hade då ett underskott i bolaget -800.000, aktiekapitaket var 100 000
TFAB har redan påbörjat en nybyggnation av Hägerneholm 2006 med arkitektkostnader för 350 000 kr. Det är med andra ord inte rivningsfärdigt. Att anpassa Hägerneholm till ridskolans efterfrågan kostar långt ifrån 60 milj, närmare 10. Det finns även en färdig infrastruktur med vägar, rid- och cykelvägar mm Det är ju dessa kostnader som enl förra vd ska vara de större kostnaderna för Karby. Denna enkla matematik går ju inte ihop.
Mitt råd är att konsolidera er och överlåta utvecklingen av ridsporten till kultur och fritidsnämnden. Gör gärna ett besök på Löttinge, en av 18 helgodkända ridskolor med 375 elever i kö. De har själva byggt upp sin verksamhet utan hjälp av TFAB. Lyssna på Täbyborna. Tag hjälp av RRO eller oberoroende specilister. Särintressen gynnar ingen. Lyssna på kritiken som finns, den är befogad.
Skicka en kommentar